Reasoning quiz is to judge your mental as well as the logical ability of thinking. How sharply you think and make an effective decision on a given situation.This reasoning quiz enhances your in preparation for upcoming examination and evaluates your performance. So, do practices on regular basis and increase your selection chances in an upcoming examination. Reasoning section is more scoring section for all in several Banking exams if you have a right approach of decision making for solving the problem.
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निम्न व्यवस्था का ध्यानपूर्वक अध्ययन करें और नीचे दिए गए प्रश्नों के उत्तर दीजिएं:
Q.1 How many such symbols are there in the above arrangement each of which is immediately preceded and followed by consonants?
उपरोक्त व्यवस्था में ऐसे कितने प्रतीक हैं जिनमें से प्रत्येक के तुरंत पहले और तुरंत बाद में व्यंजन है?
(1) Five / पांच
(2) Four / चार
(3) Three / तीन
(4) Two / दो
(5) None of these / इनमें से कोई नहीं
Q.2 If all the letters is dropped from the above arrangement, then how many elements remains in the above arrangement?
यदि उपरोक्त व्यवस्था से सभी अक्षरों को हटा दिया जायें, तो उपरोक्त व्यवस्था में कितने तत्व बचेगे?
(1) 15
(2) 16
(3) 13
(4) 14
(5) None of these / इनमें से कोई नहीं
Q.3 How many such numbers are there in the above arrangement which is immediately preceded by a consonant and immediately and followed by a number?
उपरोक्त व्यवस्था में कितने ऐसे संख्या हैं जिनके तुरंत पहले व्यंजन और तुरंत बाद में संख्या है?
(1) One / एक
(2) Two / दो
(3) Three / तीन
(4) Four / चार
(5) None of these / इनमें से कोई नहीं
Q.4 How many such elements are there in the above arrangement?
उपरोक्त व्यवस्था में कुल कितने तत्व हैं?
(1) 28
(2) 29
(3) 32
(4) 27
(5) None of these / इनमें से कोई नहीं
Q.5 Four of the following five are alike in a certain way based on their positions in the above arrangement and so form a group. Which is the one that does not belong to that group?
उपरोक्त व्यवस्था में, निम्नलिखित पांच में से चार अपनी स्थिति के आधार पर एक निश्चित तरीके से एक समूह बनाते हैं। निम्न में कौन सा उस समूह से संबंधित नहीं है?
(1) EF5
(2) χJK
(3) D8]
(4)
(5) B2C
Q.1-5 In each of the following questions assuming the given statements to be true, find which of the two conclusions I and II given below them is/are definitely true and give your answer-
01. If only conclusion I is true.
02. If only conclusion II is true.
03. If either conclusion I or II is true.
04. If neither conclusion I nor II is true.
05. If both conclusions I and II are true.
निम्नलिखित प्रश्नों में दिये गये प्रत्येक कथन को सत्य मानते हुये, ज्ञात कीजिए कि नीचे दिये गये दो निष्कर्ष I और II में कौन-सा निश्चित रूप से सत्य है और उसी प्रकार से अपना उत्तर दें-
01. यदि केवल निष्कर्ष I सत्य है।
02. यदि केवल निष्कर्ष II सत्य है।
03. यदि या तो निष्कर्ष I या फिर II सत्य है।
04. यदि न तो निष्कर्ष I और न ही II सत्य है।
05. यदि निष्कर्ष I व II दोनों सत्य हैं।
Q.6 Statement/ कथन:
M > N > O = P > Q > R > S, Z < Y = X = W < P < U < V = T
Conclusion/ निष्कर्ष: I. M > Z II. Z = M
(1) 1
(2) 2
(3) 3
(4) 4
(5) 5
Q.7 Statement/ कथन:
M > N > O = P > Q > R > S, Z < Y = X = W < P < U < V = T
Conclusion/ निष्कर्ष: I. T > S II. Q < Y
(1) 1
(2) 2
(3) 3
(4) 4
(5) 5
Q.8 Statement/ कथन:
9 > 8 > 7 = 6 > 5 < 4 < 3 = 2 < 1, 11 < 12 = 13 < 14 < 5 = 15 > 16 > 17 > 18
Conclusion/ निष्कर्ष: I. 9 > 18 II. 2 > 17
(1) 1
(2) 2
(3) 3
(4) 4
(5) 5
Q.9 Statement/ कथन:
9 > 8 > 7 = 6 > 5 < 4 < 3 = 2 < 1, 11 < 12 = 13 < 14 < 5 = 15 > 16 > 17 > 18
Conclusion/ निष्कर्ष: I. 7 > 11 II. 3 > 12
(1) 1
(2) 2
(3) 3
(4) 4
(5) 5
Q.10 Statement/ कथन:
A < B < C = D < E > F > G > H = I, M > L > K > J > E = N < P
Conclusion/ निष्कर्ष: I. I > M II. C > P
(1) 1
(2) 2
(3) 3
(4) 4
(5) 5
ANSWER:-
Q.1(1) Five / पांच,
Q.2(1) 15,
Q.3(2) Two / दो,
Q.4(3) Three / तीन,
Q.5(4) 27,
Q.6(3) If either conclusion I or II is true/ यदि या तो निष्कर्ष I या फिर II सत्य है,
Q.7(1) If only conclusion I is true/ यदि केवल निष्कर्ष I सत्य है।,
Q.8(5) If both conclusions I and II are true/ यदि निष्कर्ष I व II दोनों सत्य हैं।,
Q.9(1) If only conclusion I is true/ यदि केवल निष्कर्ष I सत्य है।,
Q.10(4) If neither conclusion I nor II is true/ यदि न तो निष्कर्ष I और न ही II सत्य है।